PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۳۳۲۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
رنج نامه پیمان بابایی مهاجم تبریزی و گلزن این روزهای تیم گسترش فولاد تبریز
تیم گسترش فولاد تبریز شروع خوبی در لیگ هفدهم نداشت. می گویند گسترش فولاد در هفته های ابتدایی لیگ گرفتار مسائل حاشیه ای شده بود و از این رو درجا زد. گسترش فولاد تبریز با آمدن فیروز کریمی به عنوان سرمربی متحول شد و در نیم فصل دوم نتایج امیدوارکننده ای کسب کرد و از وضعیت نامطلوب گذشته خود به طرز قابل توجهی دور شد. با آمدن کریمی تعدادی بازیکن جوان نیز در تیم گسترش فولاد ظهور کردند که پیمان بابایی مهاجم تبریزی یکی از آنها بود. بابایی در هفته های اخیر پنج گل حساس برای گسترش فولاد به ثمر رسانده است و آینده روشنی در لیگ برتر دارد.پیمان سرعت خوبی در خط حمله دارد و از فورواردهای کم حاشیه لیگ است.

متولد تبریز

23 آذر 1373 زادروز پیمان بابایی مهاجم تیم گسترش فولاد تبریز است:«محل تولدم تبریز است و سالهاست که در این شهر زیبا و دوست داشتنی اقامت دارم. خانواده ما پیش از مهاجرت به تبریز در روستایی حوالی شهرستان ورزقان سکونت داشت .بیشتر مردم روستای ما کشاورز و دامدار هستند .ما در پایان سال تحصیلی به مدت سه ماه به روستای مان می رویم و در آنجا مشغول کشاورزی می شویم.مردم روستا به زراعت گندم و عدس مشغول هستند.»

-او ادامه داد: خانواده ما به ورزش علاقه نداشتند و تنها برادر بزرگترم بود که فوتبال بازی می کرد و اتفاقا فوتبالیست خوبی بود بطوریکه اگر فوتبال را ادامه می داد می توانست یک بازیکن خوب شود.او به شکل دورهمی فوتبال بازی می کرد و حتی در مقطعی با پیام صادقیان هافبک اسبق و تبریزی تیم پرسپولیس همبازی بود.امکانات شهرستان ما به شکلی بود که وی نمی توانست فوتبال را بطور جدی تعقیب کند و از همین رو دنبال کار و زندگی رفت.

-بابایی اضافه کرد:پدرم شغل آزاد دارد. وقتی به تبریز آمدیم پدرم ماندگار شد.او ورزشی نیست اما ورزشکاران را دوست دارد و به آنها احترام می گذارد.من یک برادر بزرگتر از خودم هم دارم که همیشه حامی ام بوده است.لازم است از برادرم بابت تمامی پشتیبانی هایش قدردانی کنم.او در سخت ترین روزها حامی ام بوده و مرا در روزهایی که پول نداشتم به محل تمرین می برد و تنهایم نمی گذاشت.او سوای این که برادرم است یک دوست خوب نیز برایم به شمار می آید.

-در حال حاضر دانشجوی ترم چهار رشته تربیت بدنی است:«درس خواندن را از نوجوانی دوست داشتم و الان هم تصمیم دارم پس از دریافت مدرک لیسانس برای ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنم.کار ما ورزش است و رشته تربیت بدنی را به این خاطر انتخاب کردم.

پول توجیبی نداشتم تا در اردوی تیم ملی شرکت کنم

-پیمان در خصوص نحوه ورودش به دنیای فوتبال به کیهان ورزشی می گوید:پیش از آن که وارد عرصه فوتبال شوم دوومیدانی کار بودم. از نوجوانی در مسابقات دوومیدانی مدارس شرکت می کردم و دوومیدانی رشته موردعلاقه ام بود.من در دوهای صد و دویست متر شرکت می کردم و در نوجوانی چند مقام قهرمانی استانی کسب کردم . در همان برهه با فردی آشنا شدم که او مرا به مربیان فوتبال معرفی کرد.من به مدرسه فوتبال دبیری تبریز رفتم و در آن جا با کمک آقای کمال سلامی مشغول شدم. آقای سلامی مربی مدرسه فوتبال بود و هزینه های مرا از جیبش می پرداخت.شرایط مالی خوبی نداشتم و نمی توانستم هزینه حضورم در مدرسه فوتبال را پرداخت کنم اما آقای سلامی مربی مان با کمک های مالی اش سبب شد تا در فوتبال دوام بیاورم.در نوجوانی به تیم ملی زیر 13 سال دعوت شدم. آقای محمود بیداریان مربی وقت تیم ملی زیر 13 سال بود و ایشان هم به من کمک کرد. من برای رفتن به اردوهای تیم ملی پولی نداشتم ولی آقای سلامی به من پول داد و راهی اردوی تیم ملی شدم.حقیقتا آقای سلامی فقط مربی ام نبود بلکه مثل یک پدر برایم بود و مرا حمایت می کرد. از همین تربیون به ایشان سلام می رسانم و هر جا آقای سلامی را ببینم دستش را می بوسم.آقای سلامی از جیبش برای پیشرفت فنی بازیکنان هزینه می کرد و او از دسته مربیان دلسوز فوتبال تبریز است.

-وی ادامه داد:پس از مدتی به تیم نونهالان باشگاه تراکتورسازی تبریز ملحق شدم. من از رده نونهالان تا بزرگسالان در خدمت تراکتورسازی بودم و زمانی که آقای مجید جلالی سرمربیگری تیم تراکتورسازی را برعهده گرفت به تیم بزرگسالان باشگاه اضافه شدم.سه سال در تیم بزرگسالان تراکتور بودم و با وجود آن که کمتر بازی می کردم هرگز انگیزه ام را از دست ندادم.متاسفانه در سال آخر حضورم در تراکتورسازی با بی معرفتی افرادی مواجه شدم و دو سال از فوتبال دور ماندم.من به افرادی اعتماد کردم اما آنها از اعتمادم سوء استفاده کردند و سرم کلاه گذاشتند.بالاجبار دوسال از فوتبال دور ماندم و متاسفانه هیچ کس پیگیر کارم نشد و دو سال تلخ را پشت سر گذاشتم.

بالاجبار به کوهستان پناه بردم

-پیمان اضافه کرد:طی دو سالی که مجوز فوتبال بازی کردن نداشتم هر روز به کوه می زدم و در کوهستان تمرین می کردم. نزدیک خانه مان در روستا کوهی است که طبیعت بکری دارد و من در کوهستان تمرینات بدنسازی را انجام می دادم. واقعیت این است که طی دو سال دوری ام از فوتبال اوضاع بدی داشتم و به ورزش پناه بردم.من به عنوان بازیکن سرباز برای تراکتورسازی بازی می کردم واصلا فکرش را نمی کردم برخی به من ضربه بزنند و از اعتمادم سواستفاده کنند. خلاصه این که طی دو سال هر روز به کوه نزدیک خانه مان می رفتم. ضمنا آقایان اشکان مرادی و عظیم عبدالله پور دوستان نزدیکم در این دو سال بودند و آنها مرا تنها نگذاشتند. متاسفانه طی این دو سال حال و روز خوشی نداشتم و این دو دوست خوب به من روحیه دادند. لازم است از این دو عزیز نهایت تشکر را داشته باشم.

-وی خاطر نشان کرد:پس از پایان دو سال بدبیاری دوباره به فوتبال برگشتم. حتی برای تثبیت موقعیتم راضی شدم بر سر تمرین تیم گسترش فولاد تبریز بروم و تست فنی بدهم. آقایان حسن آذرنیا و فراز کمالوند نهایت لطف را داشتند و مرا قبول کردند و فرصت تازه ای برای ورودم به لیگ برتر مهیا کردند.آنها در آن مقطع کمکم کردند . آقای کمالوند سرمربی وقت گسترش فولاد اجازه داد تا در نیم فصل دوم به تیمش اضافه شوم.فصل گذشته برگشتم و برای گسترش فولاد بازی کردم.امسال هم با آمدن آقای لوکا بوناچیچ به گسترش فولاد تبریز کنار تیم ماندم و با گسترش فولاد به اردوی ترکیه رفتم. متاسفانه در تمرینات پیش از شروع لیگ هفدهم در اردوی ترکیه دچار شکستگی دست شدم و برای مدتی درگیر آسیب دیدگی شدم. اتفاقا در اردوی ترکیه عملکرد خوبی در تمرینات تیمی داشتم و در بازیهای تمرینی برای گسترش فولاد گل زدم.شکستگی دستم پیش از آغاز فصل دومین بدشانسی ام در دو سال گذشته بود.

-بابایی ادامه داد: با بازکردن آتل دستم روز به روز بهتر شدم و توانستم در تمرینات تیمی خود را اثبات کنم و نظر کادرفنی بخصوص آقای بوناچیچ را جلب کنم.

دستفروش بودم

-رنج نامه پیمان بابایی مهاجم تیم گسترش فولاد تبریز بخش دیگر این گفت و گو بود:«می توانم از روزگار دشوار زندگی ام یک رنج نامه بنویسم. واقعا رنج نامه است. من تمامی مشقت های دو سال گذشته را فراموشی کردم و زندگی مجددی را شروع کردم.خدا کمکم کرد تا مشکلات را به دست فراموشی بسپارم و به پیشرفت فنی فکر کنم.من در نوجوانی هر کاری انجام دادم تا هزینه هایم را تامین کنم. راهی نداشتم غیر از آن که دستفروشی کنم. در نوجوانی در بازار تبریز دستفروشی می کردم تا بتوانم به اهداف زندگی دسترسی پیدا کنم. من از نوجوانان محروم تبریز بودم و انصافا چاره ای غیر از دستفروشی نداشتم. من در بازار تبریز بساط داشتم. در برهه ای بساط کفش فروشی داشتم و از این طریق مخارجم را تامین می کردم.همانطور که گفتم برخی در نوجوانی کمکم کردند تا بتوانم فوتبال بازی کنم. مثل آقای کمال سلامی مربی مدرسه فوتبالم که بارها دستم را گرفت تا پیش سایر بچه های هم سن و سالم مضحکه نشوم. وقتی بچه ای بضاعت مالی ندارد و نمی تواند پا به پای سایر بچه ها به مدرسه فوتبال برود مورد مضحکه قرار می گیرد اما آقای سلامی هزینه های مدرسه فوتبالم را تامین می کرد تا من هم مثل سایر بچه ها لباس ورزشی داشته باشم. باورکنید در آن روزها این مرد بزرگ بود که باعث می شد سرم را مقابل سایر بچه ها بالا بگیرم.باید در شرایط افراد ضعیف قرار بگیرید تا شرایط مرا درک کنید.به هر روی از تمام کسانی که کمکم کردند نهایت قدردانی را دارم.»

- از بحث رنج نامه بابایی خارج شدیم و او درباره اولین حضورش در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا صحبت کرد و به کیهان ورزشی گفت:اولین بار برای تراکتورسازی تبریز در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفتم.ما برابر تیم الغرافه قطر در دوحه بازی می کردیم و نتیجه را با یک گل به الغرافه واگذار کردیم.تونی اولیویرا سرمربی تراکتورسازی بود و ترجیح داد که من برابر تیم قطری بازی کنم. لازم است از تونی تشکر کنم که سبب شد میدان لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کنم.اولین بازی ام در لیگ برتر هم مقابل تیم سایپای تهران برگزار شد.نتیجه اش را به یاد ندارم اما در اولین بازی هر چه در توان داشتم رو کردم تا نظر کادرفنی را جلب کنم.ضمنا برای تراکتورسازی در جام حذفی نیز بازی کردم.

اعتماد آقا فیروز را جلب کردم

-بخش بعدی گفت و گو با پیمان درباره پست او در تیم گسترش فولاد تبریز بود:«فصل گذشته که به تیم گسترش فولاد اضافه شدم آقای کمالوند سرمربی وقت تیم از من در پست مدافع راست استفاده می کرد.ایشان اعتقاد داشت که در این پست می توانم به تیم گسترش کمک کنم.امسال که آقای بوناچیچ سرمربی گسترش فولاد شد به خط حمله منتقل شدم و شرایطم در تیم بهتر شد.من در اردوی ترکیه گلهای خوبی زدم و بوناچیچ از من در خط حمله استفاده می کرد.ایشان به من اعتماد کرد و به عنوان مهاجم بازی ام می داد.لازم است از لوکا و آقای ستار همدانی بابت اعتمادشان تشکر کنم. وقتی بوناچیچ از گسترش فولاد اخراج شد و جای خود را به آقای فیروز کریمی داد و تیم ما با آقا فیروز از نظر فنی و روحی متحول شد.من در جام حذفی برابر تیم نفت مسجد سلیمان بازی کردم و عملکرد خوبی داشتم. تیم به لحاظ تاکتیک با تغییرات خوبی مواجه شد و من هم توانستم در جام حذفی اعتماد آقا فیروز را جلب کردم.»

-پیمان در هفته های گذشته جزو نفرات برتر تیم گسترش فولاد تبریز بوده است. از زمانی که فیروز کریمی سرمربی گسترش فولاد شد بابایی اوج گرفت و برای تیمش گلزنی کرد:«خدارا شاکرم که تاکنون پنج گل برای گسترش فولاد در لیگ برتر زده ام.من برابر تیم های صنعت نفت آبادان،استقلال خوزستان،پدیده مشهد،پارس جنوبی و...گلزنی کرده ام و امیدوارم که در هفته های آتی نیز گل بزنم.»

-وی ادامه داد: از وقتی که آقا فیروزآمده به عنوان فوروارد نوک بازی کرده ام و گاهی بنا به تشخیص کادرفنی به عنوان مهاجم چپ و راست به میدان رفته ام.البته پست اصلی ام فوروارد است.

کریمی ،گسترش فولاد را متحول کرد

-بابایی درباره خصوصیات فنی فیروز کریمی به کیهان ورزشی می گوید:از روزی که آقا فیروز سرمربی گسترش فولاد شد ایشان در جلساتی که با بازیکنان داشته دائما روی مسائل روحی و روانی کار کرده و تیم ما با صحبت های آقا فیروز از نظر روحی متحول شده است. ما پیش از آمدن آقای کریمی فقط به مساوی و باخت فکر می کردیم و کسب برد در لیگ را باور نداشتیم ولی آقا فیروز با صحبت های خود سبب شدند تا ما در هر بازی به دنبال برد باشیم و از دقیقه یک تا نود برای پیروزی در زمین بجنگیم.ایشان از نظر فنی نیز مربی کاربلدی هستند طوری که روحیه جنگندگی در بازیکنان دوچندان شده و ضعف های خط دفاع گسترش فولاد با آمدن آقا فیروز برطرف شده است. کریمی روی ضعف های خط دفاع کار کرد و الان تیم ما به سختی گل می خورد.آقا فیروز در کار فنی سختگیر است اما به همان اندازه هم با بازیکنا رفاقت می کند تا بازیکنان از نظر روحی تقویت شوند.

-مهاجم گسترش فولاد ادامه داد:آقا فیروز به ما یاد داد که چه ببریم چه ببازیم باید در پایان مسابقه سرمان را بالا بگیریم و خودمان را نبازیم.او مثل یک پدر برای ما بوده است و واقعا با من رفتاری پدرانه داشته است.ایشان تیم را متحول کرد و من هم با صحبت های آقا فیروز از نظر فنی و روحی با تغییرات مثبتی مواجه شده ام.ایشان قبل از هر بازی به من اعتماد به نفس می دهد و وقتی وارد زمین می شویم می خواهم فقط برای تیمم گل بزنم.

آذربایجانی ها به تراکتور علاقه دارند

-پیمان در خصوص جایگاه تیم گسترش فولاد تبریز در هفته های آینده لیگ برتر می گوید:الان در ابتدای نیم فصل دوم هستیم و 10 هفته تا پایان لیگ هفدهم باقی مانده است و زود است که بخواهیم درباره آینده گسترش فولاد در جدول صحبت کنیم.هدف ما رسیدن به تیم های بالای جدول رده بندی است و این که رتبه خوبی در بالای جدول کسب کنیم. من به خواست خداوند اعتقاد دارم . هر چه خدا بخواهد همان می شود . باشگاه گسترش فولاد خصوصی است و آقای زنوزی مالک باشگاه هدفش خدمت به فوتبال است و از جیبش برای فوتبال هزینه می کند . لازم است از ایشان تشکر کنم.

-بابایی درباره تیم محبوب تبریز و آذربایجانی ها می گوید:بدون تردید تراکتورسازی تیم محبوب تبریز است. زمانی بازیکن تراکتورسازی بودم و الان هم این تیم را دوست دارم.به هر روی تمامی اذربایجانی ها به تراکتور عرق دارند و از پیروزی تراکتور خوشحال می شوند. امیدوارم امسال گسترش فولاد و تراکتورسازی در ادامه لیگ هفدهم بهترین نتایج را کسب کنند.

-پیمان می گوید: من هم مثل تمامی بازیکنان لیگ به تیم ملی فکر می کنم.امسال گرفتار مصدومیت شدم اما الان شرایطم از همه نظر مناسب است و امیدوارم آقای کارلوس کروش به من هم فرصت دهد. ایشان در سالهای گذشته بارها ثابت کرده که بهترین ها شانس حضور در تیم ملی را پیدا می کنند و به عملکرد بازیکنان شهرستانی توجه دارند.آدم سختگیری هستم و برای رسیدن به تیم ملی کوشش می کنم.البته فوتبال قابل پیش بینی نیست و کلی بالا و پایین دارد اما برای رسیدن به جایگاه برتر باید تلاش کرد و اهداف بزرگ داشت.

- یوسف سیدی صمیمی ترین دوست پیمان در گسترش فولاد است:«یوسف هم زبانم است . او بچه اردبیل است و یک طوری همشهری ام محسوب می شود. ما همیشه باهم هستیم. یوسف از بازیکنان زحمتکش گسترش فولاد است. ضمنا من با همه ارکان تیممان دوست هستم و به تک تک شان احترام می گذارم.هم چنین لازم است یاداور شوم از وقتی که فیروز کریمی به گسترش آمده رفاقت در تیم ما دوچندان شده است.

من به قمر بنی هاشم ارادت دارم

-بابایی در خصوص الگوی فوتبالی خود می گوید: جواد کاظمیان الگوی من در فوتبال است. من همیشه دوست داشتم با آقا جواد همبازی شوم که خوشبختانه با کاظمیان در تراکتورسازی همبازی شدم. آقا جواد جزو فوتبالیست های موردعلاقه ام بود و ایشان همیشه به من لطف داشته است.آقا جواد همیشه تاکید داشت که زودتر بر سر تمرینات حاضر شویم و به شکل اختصاصی تمرین کنیم.

-یکی از ویژگی های مثبت بابایی سرعتش در خط حمله است:« من در گذشته دونده سرعتی بودم سعی می کنم از سرعتم در خط حمله استفاده کنم.البته در لیگ شاهد حضور مدافعان قدرتی و سرعتی هستیم اما من از سرعتم برای گل زدن استفاده بهینه می کنم و یکدفعه به قولی فوتبالی ها در خط حمله استارت می زنم تا مدافعان را جا بگذارم.خداراشاکرم که چنین ویژگی خوبی دارم.»

- وی می گوید: به اهل بیت ارادت خاصی دارم و هر سال نذر قمر بنی هاشم می کنم .من در گذشته مشکلی داشتم که با توسل به قمر بنی هاشم مشکلم حل و فصل شد و از این رو هر سال در محرم نذر حضرت اباالفضل (ع) می کنم و ارادت خاصی به اهل بیت دارم و حاضرم جانم را برای این خاندان بزرگوار فدا کنم.

-وی در پایان گفت:از کیهان ورزشی تشکر ویژه دارم.گفت و گو با بازیکنان جوان مهم است و به آنها انگیزه مضاعف می دهد.ضمنا دست پدر و مادرم را می بوسم واز تمام کسانی که در دو سال دوری ام از فوتبال کمکم کردند نهایت قدردانی را دارم.

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رشیدی از تبریز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
0
داستان زندگی پیمان بابایی را خواندم و تحت تاثیر قرار گرفتم.یاشاسین آذربایجان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار