PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: ۴۶۹۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
گفت و گو با محمد رضا نوری سرمربی تیم جوانان بسکتبال
تعدادی از افراد در ورزش تحت عنوان مربی فعالیت می کنند که اثرگذاری شان بسیار است.مربیانی که سالها در ورزش دلسوزانه کار کرده اند و تجربیات شان را دراختیار جوانان می گذارند.محمد رضا نوری سرمربی تیم جوانان بسکتبال یکی از این افراد است که سالهاست به ورزش پایه در رشته بسکتبال خدمت می کند و کمتر از او در نشریات ورزشی یادی می شود.نوری که سابقه حضور در تیم ملی بسکتبال را دارد و در دو دوره ، مربی تیم ملی بوده مدتی است که سرمربی تیم جوانان بسکتبال شده و اخیرا با تیمش در تورنمنت بین المللی زنجان قهرمان شد. تیم جوانان بسکتبال با غلبه بر تیم نوجوانان عنوان قهرمانی مسابقات بین المللی زنجان را به دست آورد. به همین بهانه با محمد رضا نوری دبیر سابق آموزش و پرورش باب گفت و گو را باز کردیم و او میهمان این هفته ما است.

خیلی اتفاقی بسکتبالیست شدم

-محمد رضا نوری سرمربی تیم جوانان بسکتبال متولد شهربابل است و زادروزش در 21 یهمن 1330 ثبت شده است:«من متولد شهربابل هستم و در زادگاهم ورزشکار حرفه ای شدم»

-نوری در ابتدای گفت و گوی خود به کیهان ورزشی گفت:خانواده ما ورزشی نبود.تنها برادرم به رشته ورزشی والیبال علاقه داشت و سپس من بطور اتفاقی ورزشکار شدم. ماجرا از این قرار است که یک روز بچه های مدرسه مان در بابل مشغول بازی بسکتبال بودند که توپ شان بطور اتفاقی به سمت من آمد و بنده هم پس از شیطنت کردن و ندادن توپ به بچه ها بطور اتفاقی یک پرتاب عجیب به سمت سبد زمین بسکتبال مدرسه کردم که توپ وارد سبد شد و از همان حضورم در بسکتبال رقم خورد.یادم است برای درست کردن سبد بسکتبال ابتکار به خرج می دادیم و از یک لاستیک ماشین بجای سبد استفاده نموده و توپ را به سمت لاستیک پرتاب می کردیم تا بدین شکل تمرینات را ادامه دهیم.پس از ورود به دبیرستان ،بسکتبال را جدی گرفتم و به همراه گروهی از بچه ها در سال 1344 هر روز یه سالن می رفتیم و تمرین می کردیم و بدین شکل بود که در بسکتبال رشد کردم و سلسله مراتب طی شد.

-وی لیسانس حسابداری دارد :« من مثل بیشتر بچه های بسکتبال به دانشگاه رفتم و در سال 1356 مدرکم را از دانشگاه بابلسر دریافت کردم .»

-آقای نوری دو فرزند دارد:« من در سال 1359 ازدواج کرده ام و الان یک پسر و یک دختر دارم.پسرم به بسکتبال علاقه مند بود و حتی در سوپر لیگ بسکتبال هم بازی می کرد . متاسفانه از ناحیه کتف آسیب دید و بسکتبال را رها کرد.تا زمانی که دانشجو بود بسکتبال را باجدیت تعقیب می کرد.الان در 36 سالگی فقط بسکتبال را تماشا می کند.»

سرباز شدم و بازیهای آسیایی را از دست دادم

-محمد رضا نوری سرمربی تیم ملی جوانان درباره پیشرفت خود در بسکتبال به کیهان ورزشی گفت:من در دبیرستان بطور جدی بسکتبال را دنبال می کردم و هر روز با بچه ها مشغول بازی بودیم.تا این که قرار شد برای ادامه تحصیل به تهران بیایم. در همین برهه بود که به تیم بسکتبال جوانان تهران دعوت شدم و پس از مدتی، تیم جوانان کشور دعوتم کرد. سال 1349 ملی پوش شدم و با تیم جوانان ایران در مسابقات تایلند شرکت کردم.تیم جوانان ایران به مرحله نیمه نهایی نرسید و در رده پنجم مسابقات قرار گرفت.وقتی سرباز شدم به عنوان معلم سپاه دانش به روستاها رفتم و دو سال از بسکتبال دور ماندم.اصلا امکان بازی نبود و من به شکلی بسکتبال را رها کرم. وقتی سربازی ام به پایان رسید دوباره به بسکتبال برگشتم از سال 1353 به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم و تا سال 1358 به تیم ملی دعوت می شدم.

-وی ادامه داد: من در همان ایامی که به سربازی رفتم و بسکتبال را رها کردم فرصت همراهی تیم ملی بسکتبال را در بازیهای آسیا 1974 تهران را از دست دادم.من در طول سالهایی بازیگری برای تیم ارتش هم بازی کردم و به رقابت های ارتش ها اعزام می شدم.

-نوری اضافه کرد: در سال 1360 مسابقات بسکتبال دهه فجر برگزار شد. میزبان رقابت ها اصفهان بود. من از همان بازیها مربی شدم و این حرفه را تجربه کردم.سال 1362 مربی تیم ملی شدم و کمک مربی آقای عنایت آتشی بودم.تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی هنگ کنگ شرکت کرد و در این رقابت ها به مکان پنجم رسید. واقعا تیم ملی با هدایت آقای آتشی نتایج خوبی در این مسابقات گرفت و با یک باخت به تیم خوب چین پنجم شد.آقا آتشی تیم خوبی درست کرده بود و من هم کمک شان بودم.

پاشا مقدم ورزشکار بااخلاقی بود

-محمد رضا نوری مربی وقت تیم ملی در رقابت های قهرمانی آسیا از خاطراتش گفت و یادی از مرحوم مجید پاشا مقدم ملی پوش بسکتبال کرد:پاشا مقدم فوق العاده بود و در مسابقات قهرمانی آسیا در اوائل دهه 1360 یکی از بهترین های تیم ملی بود.پاشا مقدم ورزشکار بااخلاقی بود که در پست دو عالی بازی می کرد و می توانست یکی از بهترین های آسیا شود.خدا رحمتش کند در این مسابقات یکی از بهترین بازیهای خود را انجام داد. ما در این رقابتها همه تیم ها را شکست دادیم و فقط به تیم چین باخیتم.اگر در بین چهار تیم نخست قرار می گرفتیم جواز حضور در مسابقات جهانی را دریافت می کردیم.

دبیر ورزش بودم و سالهاست مربی پایه ها هستم

-محمد رضا نوری سرمربی تیم ملی بسکتبال درباره کارنامه اش به کیهان ورزشی گفت:سالهاست که مربیگری می کنم و در خدمت پایه های بسکتبال هستم.تاکنون سرمربی تیم ملی بسکتبال نبودم اما در چند دوره به عنوان مربی فعالیت داشته ام.من در دوره کمک مربی آقای عنایت الله آتشی در تیم ملی بودم . بار دوم در سال 1998 بود که مربی تیم ملی شدم و به آقای آتشی و تیم ملی کمک کردم.من و آقای مصطفی هاشمی دستیاران آقای آتشی در تیم ملی بودیم.البته در تیم های جوانان و نوجوانان کشور به عنوان سرمربی کار کرده ام و درحال حاضر نیز سرمربی تیم جوانان ایران هستم.من بیشتر عمر مربیگری ام را صرف تیم های پایه کرده ام.من 30 سال دبیر ورزش بوده ام و کار کردن با نوجوانان و جوانان را بخوبی می دانم. روحیات جوانان را می شناسم و نحوه رفتار و برخورد باجوانان را می دانم.

-وی ادامه داد:مربیگری در تیم های پایه شرایط خاصی دارد .اگر مربی ،روحیات نوجوانان و جوانان را بشناسد قطعا عملکرد بهتری خواهد داشت و به پیشرفت کارش کمک می کند.

بسکتبال بابل افت شدید کرده...

-در بخش دیگری از گفت و گو با محمد رضا نوری سرمربی تیم جوانان ایران درباره آخرین وضعیت ورزش بابل زادگاهش صحبت کردیم و وی به کیهان ورزشی گفت:بابل به عنوان یکی از شهرهای استان ورزش خیز مازندران استعدادهای زیادی دارد. ورزشکاران زیادی در بابل فعالیت می کنند که اگر امکانات ورزشی مناسبی دراختیارشان باشد می توانند در رشته موردعلاقه شان پیشرفت کنند.الان بابل در رشته های کشتی،فوتبال، والیبال، بسکتبال و... کلی ورزشکار مطرح دارد که در عرصه ملی و باشگاهی حضور چشمگیری دارند.متاسفانه سالهاست که ورزش بابل بنا به دلایلی رها شده است بخصوص رشته بسکتبال که طی دو یا سه سال گذشته دچار افت فاحشی شده است.شرایط اقتصادی بسکتبال بابل سبب شده تا این رشته در شهر ما رها شود و افت شدید کند.کسی به فکر بسکتبال بابل نیست ! متاسفانه تولیدات صنعتی در بابل به شکلی متوقف شده اما تولیدات صنعتی در آمل توسعه پیدا کرده و الان کارخانجات مهمی در آمل هستند که به فعالیت اقتصادی شهر کمک کرده اند.متاسفانه در بابل روی رشته های ورزشی سرمایه گذاری نمی کنند. چند نفری هم که علاقه مند بودند و در رشته های ورزشی سرمایه گذاری کردند به جهت پاره ای از بی توجهی ها و عدم همکاری خسته و اذیت شدند و فضای ورزش را ترک کردند.ورزش بابل بخصوص بسکتبال اش به یک برنامه ریزی نیاز دارد و این که بستری مهیا شود تا افراد دلسوز در ورزش بابل سرمایه گذاری کنند. کسی که برای سرمایه گذاری به ورزش پا می گذارد می بایست از جانب مسئولان محترم ورزش حمایت شود.

-وی ادامه داد: الان چرخ بسکتبال مازندران به لطف و درایت آقای بهمن سلیمانی می چرخد.ایشان مدیرعامل شرکت لبنیاتی کاله آمل هستند وبه ورزش علاقه مندند.بطوریکه سالن هایی را با ظرفیت قابل توجه در آمل و بابل احداث کرده اند.الان مشغول احداث یک سالن 10 هزار نفری در آمل هستند که اگر این سالن ساخته شود اتفاق خوبی در ورزش مازندران خواهد افتاد.بسکتبال بابل با حمایت مدیران ورزش دوست دوباره به روزهای خوب خود بازمی گردد. حمایت مدیران سبب رونق بسکتبال در بابل خواهد شد.

تیم جوانان بد بازی کرد و قهرمان شد

-مصاحبه با محمد رضا نوری مربی باسابقه بسکتبال به بهانه موفقیت تیم جوانان با هدایت وی در تورنمنت 5 جانبه زنجان بود.نوری در ابتدا سطح تورنمنت بسکتبال زنجان را توصیف کرد و به کیهان ورزشی گفت:تیم جوانان در این تورنمنت قهرمان شد اما از نظر من سطح بازیها جالب نبود.به نظر من تیم قطر از نظر فنی شرایط مناسبی نداشت و تیم ضعیفی را به تورنمنت زنجان آورده بود.تیم جوانان سوریه هم از نظر فنی ضعیف بود و حرفی برای گفتن نداشت. تیم زنجان دارای بازیکنان خوبی بود اما با دیدن بازیهای این تیم می شد فهمید که بازیکنان تیم زنجان تمرین ندارند و از آمادگی دور هستند.تنها تیمی که در این رقابت ها آماده بود و از نظر فنی شرایط خوبی داشت تیم نوجوانان کشور بود که در آخرین روز مسابقات ، تیم ما به مصاف تیم نوجوانان رفت و در رقابت نزدیکی این تیم را شکست داد.البته تیم نوجوانان دو سالی است که تشکیل شده و اردوهای خوبی را برگزار کرده است.بازیکنان تیم نوجوانان بسیار باانگیزه بازی می کردند و دنبال این بودند که خودشان را مقابل تیم جوانان ایران ثابت کنند.انصافا تیم نوجوانان عملکرد خوبی برابر تیم جوانان داشت . متاسفانه بچه های ما در مسابقه فینال گونه تورنمنت زنجان از نظر فنی پنجاه درصد توانایی خودشان را نشان ندادند و نتوانستند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند.ما بد بازی کردیم و قهرمان شدیم و تیم نوجوانان خوب بازی کرد و باخت.

امیدواریم که با حضور تیم جوانان در سوپرلیگ موافقت شود

-وی ادامه داد: البته تجربه بازیکنان تیم ما بیشتر از تیم نوجوانان بود وما کوارترهای پایانی را مدیریت کردیم و بازی را بردیم و اول شدیم.گرچه در دقایقی از بازی فاصله امتیازات به عدد 3 رسید و تیم نوجوانان در دقایقی از مسابقه به ما نزدیک شد.ما در کواتر نخست عملکرد خوبی داشتیم اما بچه های ما در کواترهای بعدی بااسترس بازی کردند. استرس نباختن به تیم نوجوانان باعث شد ما بازی همیشگی مان را انجام ندهیم.ضمن این که تیم نوجوانان در مسابقات غرب آسیا شرکت کرده بود و از نظر آماده سازی و بازی کردن اوضاعش نسبت به تیم جوانان متفاوت است.ما سال 1398 تیم جوانان را تحویل گرفته ایم و ان شاالله سال آینده با تیم جوانان حرفهای زیادی برای گفتن خواهیم داشت .ما حدود یک سال فرصت داریم که تیم جوانان را بسازیم و به انسجام و هماهنگی های لازم برسیم.اگر شرایطی مهیا شود که تیم جوانان با حمایت فدراسیون بسکتبال در سوپرلیگ شرکت کند و مثل یک تیم باشگاهی بطورمرتب در سوپرلیگ مسابقه دهد قطعا کمک بزرگی به تیم جوانان می شود و این تیم به مرز آمادگی خواهد رسید.امیدوارم با حضور تیم جوانان به عنوان یک تیم باشگاهی در سوپر لیگ بسکتبال موافقت شود.

نسل ما از کیهان ورزشی خاطرات زیادی دارد

-نوری اضافه کرد:در حال حاضر تیم بسکتبال جوانان مسابقات غرب آسیا را پیش رو دارد. این مسابقات به میزبانی تبریز برگزار می شود و سوت آغازش در 25 مرداد ماه امسال به صدا درمی آید.ضمنا تیم جوانان تحت حمایت باشگاه کاله است.ما در سالن کاله تمرین می کنیم و امیدوارم که محل تمرینات ما قبل از بازیهای غرب آسیا به تهران منتقل شود.از دوستان خواهش کرده ایم که محل تمرینات تیم جوانان در تهران برگزار شود زیرا بازیکنان بخاطر تمرین در ارتفاع پایین شرایط جسمانی و هوازی شان دچار مسائلی می شود و زمانیکه در ارتفاع بازی می کنیم بازیکنان از نظر هوازی با مشکل روبه رو می شوند.امیدوارم مکان تمرین تیم جوانان قبل از بازیهای غرب آسیا به تهران منتقل شود.ضمن این که در تهران تیم های زیادی حضور دارند که ما می توانیم با این تیم ها مثل عقاب بازی کنیم و به شرایط آرمانی برسیم.

-از بحث بسکتبال خارج شدیم از آقای نوری درباره علاقه اش به والیبال سئوال کردیم که او در پاسخ به کیهان ورزشی گفت:من از جوانی والیبال بازی می کردم .وقتی مربی شدم دوباره والیبال بازی کردم و این که والیبال در مازندران جزو رشته های پرطرفدار است و جوانان هر روز والیبال بازی می کنند.زمانی که جوان بودیم هر روز با دوستان والیبال بازی می کردیم . ضمن این که من در نوجوانی و جوانی فوتبال هم بازی می کردم اما از وقتی که بسکتبالیست شدم و به تیم ملی رفتم والیبال و فوتبال کمتر بازی می کردم.

-آقای نوری سرمربی تیم جوانان بسکتبال از خوانندگان قدیمی کیهان ورزشی است و از مجله ما خاطرات زیادی دارد:«زمانی که در عرصه باشگاهی و ملی بازی می کردم دو مجله کیهان ورزشی و دنیای ورزش را هر هفته می خریدم و تمامی مطالبش را مطالعه می کردم.بخصوص کیهان ورزشی که نشریه ای باقدمت تری بود و برخی مطالبش هم فنی بود و به ورزشکاران کمک می کرد.نسل ما از کیهان ورزشی خاطرات زیادی دارد و بسیاری از رویدادهای ورزشی را از طریق کیهان ورزشی دنبال می کردیم. الان کیهان ورزشی را از طریق سایتش می خوانم.البته هر جا که مجله تان را ببینم ناخداآگاه به سمتش می روم و مجله تان را ورق می زنم ولی دنیای رسانه نسبت به گذشته تغییر کرده و الان می توان مطالب نشریات را از طریق فضای مجازی مطالعه کرد.من به عنوان خواننده قدیمی کیهان ورزشی برای آقای سید محمد سعید مدنی مدیر مسئول محترم و باسابقه و همکاران گرامی تان آرزوی موفقیت می کنم.

-نوری با انتقاد از برنامه ریزی آموزش و پرورش در حوزه ورزش گفت:در گذشته که ما ورزش می کردیم بیشتر ورزشکاران ملی در ورزش آموزشگاه ها کشف می شدند و مسابقات آموزشگاه ها برای دیده شدن ورزشکاران مستعد مکان مناسبی بود اما الان برنامه ریزی آموزش و پرورش در حوزه ورزش مناسب حال جوانان ورزشکار نیست.من سی سال دبیر ورزش بودم و روحیات بچه ها را به خوبی می شناسم.متاسفانه ورزش آموزشگاه به علت حضور افراد کارنابلد و غیرمتخصص نابوده شده است . الان هر مدرسه ای که در منطقه قهرمان شود همان مدرسه به مسابقات استانی اعزام خواهد شد. یعنی این که بچه های سایر مدارس شانسی برای بازی کردن در منطقه شان ندارند.چنین روشی سبب نابودی استعدادها می شود.اگر آموزش و پرورش در حوزه ورزش اصولی کار کند ورزش مملکت رشد خواهد کرد.

-وی در خاتمه گفت:بازهم از کیهان ورزشی بابت فرصتی که به من داد تشکر ویژه می کنم .

* کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تشکری
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
محمد رضا نوری مربی زحمتکشی است که به حقش در بسکتبال نرسیده دمتون گرم که سراغی از این مربی گرفتید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها