PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: ۶۶۲۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کیهان ورزشی-

طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ، قرار است بازیهای مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال ایران، روز چهارشنبه 24 تیر ماه آغاز شود و مهمترین بازی این مرحله، شهرآورد تهران میان تیمهای استقلال و پرسپولیس است. برنده این بازی به مرحله نیمه نهایی صعود می کند و شانس زیادی برای کسب جام قهرمانی خواهد داشت. این مصاف، نود و ششمین شهرآورد تهران محسوب می شود. استقلال و پرسپولیس از سال 1347 تاکنون در 95 شهرآورد، یکدیگر را ملاقات کرده اند که 27 برد سهم آبی های استقلالی و 26 برد سهم سرخ قباهای پرسپولیسی است. به بهانه شهرآورد 96، برش هایی از 6+9 شهرآورد را از نظرتان می گذرانیم.

گفتنی است که شهرآوردهای دیگری برای پردازش وجود داشت اما سراغ آنهایی رفته ایم که بیشتر مورد بحث قرار داشته اند.

شهرآورد شماره 1

آغاز ملاقات های آبی و قرمز

استقلال صفر – پرسپولیس صفر

عنوان: دوستانه

تاریخ: جمعه 16 فروردین 1347

ورزشگاه: امجدیه

نگاه کلی: پرسپولیسی ها سه روز بعد از نوروز 1347 دیدار دوستانه ای را با تیم پر ستاره استقلال انجام دادند که تلاش بازیکنان هر دو تیم به تساوی بدون گل انجامید. از آن مسابقه که اولین شهرآورد سرخابی ها محسوب می شود، استقبال شایانی به عمل نیامد و حتی دو، سه نشریه ورزشی مطرح آن زمان، چندان به این مسابقه نپرداختند. در اولین شهرآورد، پرویز دهداری، سرمربی پرسپولیس بود و علی دانایی فرد، سرمربی استقلال. عبدالرضا موزون نیز قضاوت آن بازی را بر عهده داشت.

شهرآورد شماره 4

اولین برنده در شهرآورد

استقلال 3 – پرسپولیس 1

گلها: احمد منشی زاده (8)، علی جباری (44) و کارو حق وردیان (88) برای استقلال و ناظم گنجاپور (72) برای پرسپولیس

عنوان: جام باشگاه های تهران

تاریخ: جمعه 31 مرداد 1348

ورزشگاه: امجدیه

نگاه کلی: در جام تهران برحسب جدول مسابقات، دو تیم استقلال و پرسپولیس با هم برخورد کردند. دقیقه 8، منشی زاده از فاصله 30 متری اقدام به شوتزنی کرد که توپ پس از برخورد به زمین، به دلیل ناهمواری آن، تغییر جهت داد و از کنار دستان عسگرخانی وارد دروازه پرسپولیس شد. اخراج وطنخواه به دلیل خشونت و حرکات شتاب زده پرسپولیسی ها پس از دریافت این گل، باعث شد تا آنها نظم تیمی خود را از دست بدهند و استقلال با زدن 2 گل دیگر، اولین تیمی لقب بگیرد که فاتح شهرآورد شده است.

شهرآورد شماره 5

اولین جنجال

استقلال 3 – پرسپولیس صفر

گلها: غلامحسین مظلومی (9) برای استقلال

عنوان: جام باشگاه های تهران

تاریخ: جمعه 17 بهمن 1348

ورزشگاه: امجدیه

نگاه کلی: استقلال در دقیقه 9 به گل رسید. دوندگی یاران پرسپولیس، بازیکنان صاحب نام استقلال که حریف خود را دسته کم گرفته بودند و تمایلی به ریسک کردن هم نداشتند، کلافه کرده بود. بازی تا دقیقه 82 ادامه یافت تا اینکه بر سر توپی بین قلیچ خانی و خوردبین جدال آغاز شد و در حالی که به نظر می آمد هر دو بازیکن روی هم خطا کرده باشند اما داور اجازه داد تا این کشمکش تا درون محوطه جریمه آبی ها ادامه پیدا کند و در این موقعیت، سوت داور با ضربه خوردبین که وارد دروازه حریف شد، همراه شد. داور در این صحنه خطای خوردبین را اعلام کرد و پرسپولیسی ها معترض شدند. عزیز اصلی با داور یعنی حاج ابوالحسن گلاویز و از بازی اخراج شد و پرسپولیسی ها زمین را ترک کردند تا از سوی فدراسیون فوتبال با باخت 3 بر صفر مواجه شوند.

شهرآورد شماره 7

آبی ها بردند و فینالیست شدند

استقلال 3 – پرسپولیس صفر

توضیح: این بازی تا دقیقه 76 با نتیجه 1-1 دنبال می شد.

گلها: عباس مژدهی (75) برای استقلال، حسین کلانی (2) برای پرسپولیس

عنوان: نیمه نهایی جام باشگاه های ایران

تاریخ: یک شنبه 27 دی 1349

ورزشگاه: امجدیه

نگاه کلی: در مرحله نیمه نهایی لیگ ایران، استقلال با عبور از سد پرسپولیس، به فینال رفت. دقیقه 2 کلانی از سمت راست و از زاویه بسته، دروازه استقلال را گشود. دقیقه 67 به خاطر خطای مهراب روی جباری، بازی با وقفه چند دقیقه ای مواجه شد زیرا بازیکنان پرسپولیس رای داور را قبول نداشتند. جباری پشت توپ رفت و آن را ارسال کرد و دفاع پرسپولیس توپ را برگشت داد اما توپ باز هم به جباری رسید و ارسال مجدد وی را با ضربه سر مژدهی به گل تساوی آبی ها مبدل شد. ضربه سر مژدهی پس از اصابت به زمین وارد دروازه شد. چون این گل به خاطر خطایی که مورد اعتراض بود، به ثمر رسید، پرسپولیسی ها با داور و کمک داور درگیر شدند. چند لحظه بعد در پی یک جدال هوایی بین مهراب و مدافع آبی ها ، مهراب نقش بر زمین شد و داور دستور ادامه بازی را داد و پرخاش کلانی به داور، اخراج وی را به همراه داشت. در این لحظه پرسپولیسی ها مبادرت به ترک زمین کرده و حاضر به ادامه بازی نشدند. لذا نتیجه بازی 3 بر صفر به سود تیم تاج خاتمه یافت.

شهرآورد شماره 9

اولین برد پرسپولیس

استقلال 1 – پرسپولیس 4

گلها: علی جباری (75) برای استقلال، حسین کلانی (90 و 43)، صفر ایرانپاک (56) و محمود خوردبین (75) برای پرسپولیس

عنوان: دیدار رفت لیگ منطقه ای ایران

تاریخ: جمعه 15 بهمن 1350

ورزشگاه: امجدیه

نگاه کلی: پرسپولیس در نیمه اول در شرایطی به یک گل دست یافت که سطح فنی دو تیم به هم نزدیک بود اما در نیمه دوم اشتهای زیاد سرخپوشان باعث شد تا طوفان به پا کنند و 3 گل دیگر بزنند و برای اولین مرتبه در شهرآورد، طعم برد را بچشند. با نوک پای کلانی روی پاس آشتیانی، شوت محکم ایرانپاک، ضربه سر خوردبین روی پاس آشتیانی و ضربه سر کلانی، گلهای پرسپولیس به ثمر رسید.

شهرآورد شماره 13

" شش تایی شدن" آبی‌ها

استقلال صفر – پرسپولیس 6

گلها: حسین کلانی (32)، ایرج سلیمانی (56 و 45) و همایون بهزادی (90 و 86، 50)

عنوان: دیدار رفت اولین دوره جام تخت جمشید

تاریخ: جمعه 16 شهریور 1352

ورزشگاه: آزادی

تماشاگر: حدود 60 هزار نفر

نگاه کلی: بازی تا دقیقه 30 متعادل پیش می رفت که با اشتباه کمرشکن رشیدی، کلانی گل اول پرسپولیس را به ثمر رساند. بعد از این گل، نظم تیمی آبی پوشان بهم ریخت و آنها گلهای دیگر را دریافت کردند تا پر گل ترین شهرآورد شکل بگیرد. در این بازی، بهزادی، اولین هت تریک در شهرآورد را انجام داد. خط دفاعی استقلال در غیاب پورحیدری و حضور کارگرجم در دفاع میانی، بسیار شکننده نشان داد. الله وردی هم پر اشتباه ظاهر شد تا جایی که بعد از بازی، از سوی مدیر باشگاه، اخراج شد.

این برد برای پرسپولیسی ها تاریخی شد.


شهرآورد شماره 23

حرمت دانایی فرد را نگه نداشتند!

استقلال 1 – پرسپولیس صفر

گل: غلامرضا فتح آبادی (43)

عنوان: بزرگداشت علی دانایی فرد

تاریخ: جمعه 25 آبان 1358

ورزشگاه: شیرودی

نگاه کلی: علی دانایی فرد اولین مربی تاریخ باشگاه استقلال در سال 58 درگذشت و به همین منظور تیمهای استقلال و پرسپولیس در دیداری دوستانه به یاد این عزیز از دست رفته به مصاف هم رفتند. شهرآورد شماره 22 اولین جدال سرخابی ها بعد از انقلاب و آخرین شهرآورد برگزار شده در ورزشگاه امجدیه محسوب می شود. سرخابی ها با تیم هایی دگرگون شده نسبت به دیدارهای قبلی به مصاف هم رفتند. بازی تا دقیقه 75 با یک گل به سود استقلال در جریان بود که به علت جنجال عده ای از تماشاگران نیمه تمام ماند و داور که به گواه بازیکنان هر دو تیم، بدون ایراد مسابقه را اداره می کرد، به شدت مضروب شد تا خاطره خوبی از آن مسابقه باقی نماند.

شهرآورد شماره 27

نبرد 120 هزارنفری

استقلال 1 – پرسپولیس صفر

گل: پرویز مظلومی (60)

عنوان: جام باشگاه های تهران

تاریخ: جمعه 15 مهر 1362

ورزشگاه: آزادی

نگاه کلی: سال 62 معرفی قهرمان باشگاه های تهران به بازی استقلال و پرسپولیس بستگی پیدا کرد. استقبال بیش از 120 هزار نفر تماشاگر که تا کناره های زمین و حتی روی دکل های برق نشسته بودند، باعث شد تا انجام بازی با وقفه ای یک ساعته مواجه شد و پلیس فقط توانست تعداد کمی را از کنار زمین بیرون کند تا بازی شروع شود. استقلال در این بازی برتر از پرسپولیس نشان داد و به ویژه خط هافبک این تیم پر توان ظاهر شد. استقلال یک گل زد و بازی را برد تا قهرمان جام تهران شود.

شهرآورد شماره 39

جنجالی‌ترین!

استقلال 3 – پرسپولیس صفر

گلها: صادق ورمزیار (79 – پنالتی) و ادموند اختر (87) برای استقلال، فرشاد پیوس (51 – پنالتی) و بهزاد داداش زاده (56) برای پرسپولیس

عنوان: دیدار رفت مرحله نیمه نهایی لیگ آزادگان

تاریخ: جمعه 30 دی 1373

ورزشگاه: آزادی

نگاه کلی: در مرحله نیمه نهایی لیگ 73 استقلال و پرسپولیس به مصاف هم رفتند. بازی پر تنش دو تیم تا آخرین لحظه ها 2-2 مساوی دنبال می شد که به دنبال درگیری چند بازیکن و هجوم طرفداران پرسپولیس به داخل زمین، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، نتیجه بازی را 3 بر صفر به نفع تیم استقلال اعلام کرده و چند بازیکن دو تیم را از سه ماه تا سه سال محروم کرد.



شهرآورد شماره 40

خارج از تهران!

استقلال صفر– پرسپولیس صفر

عنوان: دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ ایران

تاریخ: جمعه 7 بهمن 1373

ورزشگاه: آزادی بندرعباس

نگاه کلی: با اتفاقاتی که در شهرآورد رفت سال 73 افتاد و محرومیت 9 بازیکن دو تیم به نامهای عابدزاده، شاهرودی، محرمی، پیوس و داداش زاده (از پرسپولیس)، فکری، قلعه نویی، غفوری اصل و ورمزیار از استقلال، میزبانی بازی برگشت به ورزشگاهی خارج از تهران سپرده شد. بازی در بندرعباس و در غیاب تماشاگران و حضور تعدادی سرباز برگزار شد. بازی بدون گل تمام شد و با این نتیجه در مجموع تیم استقلال راهی فینال لیگ و مصاف با تیم سایپا شد.

شهرآورد شماره 74

نماد 4 برای استقلال

استقلال 3 - پرسپولیس صفر

گلها: مجتبی جباری (96 و 98) و اسماعیل شریفات (106)

عنوان: مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی ایران

تاریخ: جمعه 18 آذر 1390

داور: هدایت ممبینی

ورزشگاه: آزادی تهران

نگاه کلی: استقلال و پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی ایران به مصاف هم رفتند که در آن بازی، تیم استقلال موفق شد با نتیجه 3 بر صفر پرسپولیس را شکست دهد و خودش را به مرحله نیمه نهایی برساند. بازی در وقت قانونی، با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت و در دو وقت اضافی، استقلال 3 گل زد. استقلال طی مهر ماه 1389 تا آذر 1390، در مدت 14 ماه، در 4 شهرآورد به پیروزی رسید. 4 برد پیاپی در 4 شهرآورد رسمی، برای آبی ها به یک نماد تبدیل شد. این چهار پیروزی با مربیگری پرویز مظلومی به دست آمد و در پرسپولیس هم علی دایی (2 بازی) و حمید استیلی (2 بازی) سرمربی بودند.

شهرآورد شماره 75

معجزه سرخ

استقلال 2 – پرسپولیس 3

گلها: میلاد میداوودی (33) و فریدون زندی (49) برای استقلال، ایمون زاید (81، 83 و 2+90) برای پرسپولیس

عنوان: دیدار برگشت یازدهمین دوره لیگ برتر

تاریخ: پنج شنبه 13 بهمن 1390

ورزشگاه: آزادی

نگاه کلی: پرسپولیس که طی 16 ماه در 4 شهرآورد رسمی به استقلال باخته بود و در شرایط روحی خوبی قرار نداشت، به نظر می رسید که باخت در شهرآورد شماره 74 را هم قبول کرده است، به ویژه اینکه تیم استقلال تا دقیقه 81 با نتیجه 2 بر صفر جلو افتاده بود و در آستانه پنجمین برد پیاپی در شهرآورد به سر می برد اما دنیزلی سرمربی پرسپولیس با تعویض های طلایی خود تیمش را هجومی کرد و در حالی که پرسپولیس از دقیقه 67 به دنبال اخراج اولادی ده نفره شده بود اما با هت تریک زاید مهاجم لیبریایی خود به پیروزی 3 بر 2 دست یافت. زاید اولین خارجی است که در شهرآورد هت تریک کرده است.

شهرآورد شماره 93

ثبت عدد 6، اینبار برای استقلال

استقلال 6 – پرسپولیس 3

گلها: مهدی قایدی (4) و محمد دانشگر (3+90) برای استقلال، بشار رسن (48) وعلی علیپور(89) برای پرسپولیس

عنوان: نیمه نهایی جام حذفی

تاریخ: چهارشنبه 5 شهریور 1399

ورزشگاه: آزادی

نگاه کلی: استقلال و پرسپولیس در برابر هم بازی تماشایی و پرگلی را به نمایش گذاردند. این بازی در 90 دقیقه با تساوی 2 -2 پایان یافت. در دو وقت 15 دقیقه ای، گلی به ثمر نرسید تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. در پنالتی ها، استقلال 4 بر 1 و مجموعا 6 بر 3 برنده شد و راهی بازی فینال جام حذفی گردید. نکته مهم درباره شهرآورد شماره 92، عدم حضور تماشاگران به خاطر شرایط کرونایی بود.

شهرآورد شماره 95

خوشبختی پرسپولیس در اولین ملاقات سده جدید!

استقلال صفر – پرسپولیس 1

گلها: عیسی آل کثیر (55)

عنوان: بازی برگشت بیستمین دوره لیگ برتر

تاریخ: جمعه 24 اردیبهشت 1400

ورزشگاه: آزادی

نگاه کلی: دقیقه 3 داور اشتباه بزرگی را مرتکب شد و خطای پنالتی امیری روی قایدی را نگرفت تا بازی تحت الشعاع این تصمیم اشتباه دنبال شود. دقیقه 55 پرسپولیس روی غفلت خط دفاعی استقلال به گل رسید و تا پایان بازی آن را حفظ کرد تا خودش را به صدر جدول برساند و استقلال را از کورس قهرمانی دور کند. این شهرآورد، اولین مصاف سرخابی ها در سده 1400 محسوب می شود.

شهرآورد شماره 96

فرصتی برای تعادل

عنوان: مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی

تاریخ: پنج شنبه 24 تیر 1400

ورزشگاه: آزادی تهران

نگاه کلی: در 53 سال اخیر، یعنی از وقتی که شهرآورد تهران کلید خورد تاکنون، همیشه استقلال از نظر تعداد برد از پرسپولیس بیشتر برده و جلوتر بوده، در یک زمانی - سال 1390 – این برتری به 5 برد جلوتر هم رسید. در سالهای اخیر اما قرمزها بیشتر پیروز شده و اکنون فقط یک برد از استقلال عقب تر هستند و در صورت برد در شهرآورد شماره 96 با استقلال در 27 برد مساوی می شوند و این رکورد را از دست آبی ها خارج می کنند.

*سعید حاجی بابایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
0
چرا بازیهای مهمی که پرسپولیس در آن برنده شده در اینجا ذکر نشده مثل دربی معروف خداحافظی فرشاد پیوس که قرمزها ۳بر صفر بردند یا دربی معروف فینال جام حذفی در تیر ۷۸ که پرسپولیسیها باشکست استقلال قهرمان جام حذفی شدند یا دربی معروف ۴بر ۲ که طارمی دبل کرد متاسفانه آقای حاجی بابایی طبق معمول سلیقه ای و رنگی عمل کرد به عنوان مثال دربی سال قبل حذفی که استقلال در هرحال با پنالتی برد آمار پنالتیها را روی گلها محاسبه کرده و به زعم خودش پرسپولیس را در این دیدار ۶تایی عنوان کرده است؟؟؟!!!آقای مدنی آمار تاریخچه دربی را خواهشا به نویسندگان منصف و بیطرف بدهید تا مجله خوبتان از دایره حقیقت و انصاف دور نشود.مرندی -اراک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار