PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 16 2024
کد خبر: ۸۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

هیچکس انتظار نداشت که ژاوی هرناندز فصل آینده در تیم بارسلونا بماند ، خیلی ها نمی خواستند این اتفاق بیفتد ولی تعداد بسیار کمی پیش بینی می کردند که او به این صورت خداحافظی کند . ژاوی هنگامی که در پست هافبک بازی می کرد ، استاد مدیریت فضا و زمان بود و همه چیز را تحت کنترل داشت اما به عنوان سرمربی اینطور نبود . تیم بارسلونا پس از بیشتر از 60 سال در یک بازی خانگی 5 گل دریافت کرد و ژاوی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که احساس می کند با پتک به او ضربه زده شده است . وی مدتی بعد اعلام کرد که فقط تا 30 ژوئن هدایت بارسا را برعهده خواهد داشت .ژاوی گفت که از چند روز قبل چنین تصمیمی گرفته ، تصمیمی که حقیقتا تعجب آور نیست . او که با هدف کسب جام های متعدد سکان هدایت بارسا را در دست گرفت ، شاهد شکست های پی در پی این تیم بود : باخت مقابل خیرونا در لالیگا ، ناکامی در برابر رئال مادرید در فینال سوپر جام ، شکست در دیدار با آتلتیک در جام حذفی و دریافت 4 گل در این بازی ها .

عصر جدید

ژاوی مدتی قبل ، درباره " شروع عصر جدید بدون خودش " حرف زده بود . درست است که در آن زمان تیم بارسلونا وضعیت خوبی در جدول نداشت ولی معدودی از افراد پیش بینی می کردند که ژاوی به این زودی نیوکمپ را ترک کند . با این حال ، او بر این باور بود که بارسلونا به خون تازه ای نیاز دارد .حداقل اکنون بازیکنان در مورد آینده ژاوی سوال نمی کنند و او می تواند در ماه های باقیمانده تمرکز بیشتری بر روی کار خود داشته باشد .خوان لاپورتا ، رئیس باشگاه بارسلونا می گوید : " ژاوی می خواست تا پایان فصل در اینجا بماند و من هم پذیرفتم زیرا او یک اسطوره است . "

بیرحمانه و ناخوشایند

ژاوی که در سال 2021 سرمربی بارسا شد با این تیم در لالیگا و سوپر جام به قهرمانی رسید . با این وجود ، او هدایت تیم بارسا را کاری " بیرحمانه " و " ناخوشایند " توصیف کرده و از این شکایت دارد که در آنجا قدر زحمات افراد را نمی دانند . او می گوید : " من آدم مثبت اندیشی هستم اما هدایت بارسا باعث می شود که انرژی تان هر روز بیشتر تحلیل برود تا اینکه روزی به خودتان می گوئید که ادامه این کار، عاقلانه نیست . "در این جملات ، غم زیادی احساس می شود . ژاوی که در تراسا متولد شده ، زمانی که بارسلونا برای اولین بار در جام اروپا به قهرمانی رسید ، 12 سال داشت . در آن زمان به او اجازه ندادند که به همراه برادرانش به ورزشگاه ویمبلی برود و او از این بابت بسار اندوهگین شد .ژاوی در 11 سالگی به بارسا پیوست و 23 سال بعد همچنان در این باشگاه حضور داشت و 17 فصل در تیم اول بازی کرد . بارسلونا برای او همه چیز بود ولی اکنون به نظر می رسد که از این باشگاه ، " فراری " شده است !ژاوی می داند که وقت رفتن فرا رسیده است . یادتان باشد پپ گواردیولا تصمیم گرفت قبل از اینکه کدورتی پیش بیاید ، نیوکمپ را ترک کند و لوئیز انریکه هم به دلیل خستگی از کاتالان ها جدا شد .

بدون پشتیبان

در واقع لاپورتا نبود که ژاوی را برای هدایت بارسا برگزید و او احساس می کرد که هیچ پشتیبانی ندارد ( ویکتور فونت ، رقیب لاپورتا ، ژاوی را به خدمت گرفت ) . ژاوی در جذب بازیکنان نقش چندانی نداشت و از هنگامی که دکو به عنوان مدیر ورزشی بر سر کار آمد ، اختیارات او در این زمینه کمتر هم شد . وقتی بارسا برای انجام بازی گروهی در لیگ قهرمانان اروپا به آنتورپ رفت ، ژاوی در انتخاب ترکیب تیم نقشی نداشت .

توجیه

ژاوی غالبا به توجیه ناکامی های تیم می پرداخت و از نحوه داوری ، مصدومیت ها ، کیفیت زمین ، فشار و استرس بازی ، اشتباهات دفاعی و هدر دادن موقعیت ها انتقاد می کرد .بارسلونا در فصل 2023-2022 در لالیگا به قهرمانی رسید ( پس از 4 فصل ) که دستاوردی بزرگ محسوب می شد . با این حال یک سوم پیروزی های کاتالان ها با نتیجه 0-1 رقم خورد . بارسا در دو رقابت اروپایی از 8 بازی خود ، تنها 2 پیروزی کسب کرد و خروجی زودهنگام داشت .ژاوی تقریبا در پایان تمام دیدارها از بازی خوب تیمش حرف زده ، در صورتی که رابرت لواندوفسکی ، ژول کانده و حتی آرائوخو فرسنگ ها از دوران اوج خود فاصله دارند . در ضمن هنوز بازیکنی جانشین سرجیو بوسکتس نشده و مارک - آندره تر اشتگن و گاوی با مصدومیت دست و پنجه نرم می کنند .از سوی دیگر فقط 18 هزار عضو باشگاه تصمیم گرفته اند که بلیت های فصل خود را نگه دارند . پیروزی های بارسلونا ، رضایت بخش نیست . این تیم در 21 بازی با اختلاف یک گل به برتری رسید و بعد از مدتی روند پیروزی ها متوقف شد .

وقتی بارسا قبل از کریسمس ، آلمریا را با نتیجه 2-3 شکست داد ، ژاوی گفت که بازی نیمه اول ، " غیرقابل پذیرش " بود و بازیکنان را مورد انتقاد قرار داد . روز بعد ، بارسا در آن سوی اقیانوس اطلس یک دیدار دوستانه داشت که در آن شکست خورد و سرمربی تیم معتقد بود که بازیکنان در این بازی تمرکز و دوندگی لازم را نداشتند .

زمان رفتن

در سال 2024 هیچ تیمی در پنج لیگ معتبر اروپایی بیشتر از بارسلونا گل دریافت نکرده است . این تیم نتوانسته هیچکدام از جام هایی را که ژاوی در آرزوی کسب آنها بود به دست بیاورد ولی آرائوخو می گوید : " اگر ما نمی توانیم یک پاس درست بدهیم ، مربی تقصیری ندارد . " فرنکی دی یونگ نیز حمایت خود را از سرمربی تیم اعلام کرده است .با این حال ، ژاوی نقش خود را در وضعیت موجود نادیده نمی گیرد: " من بیشترین مسئولیت را در ناکامی های تیم بارسلونا دارم . " و به همین دلیل است که احساس می کند زمان رفتن فرا رسیده است .درست است که ژاوی به عنوان مربی در نیوکمپ عملکرد موفقی نداشته ولی برای اینکه به توانایی های اش پی ببرید ، کافی است به نظر برخی از مفاخر فوتبال جهان درباره او توجه کنید .

لیونل مسی : " ژاوی بهترین بازیکن در تاریخ فوتبال اسپانیا محسوب می شود . "

سسک فابرگاس : "یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مردم مرتکب می شوند این است که در مورد " ژاوی آینده " حرف می زنند و به دنبال چنین بازیکنی هستند . آنها در واقع وقت خود را تلف می کنند . بازیکنی همانند ژاوی وجود ندارد . "

هریستو استویچکوف : " ژاوی در همه بازی ها مهره ای کارساز برای بارسا بوده و بیشتر از هر بازیکن دیگری به این تیم خدمت کرده است . بارسا به دو دوره تقسیم می شود : قبل از ژاوی و بعد از او . "

آندرس اینیستا : " زبان من از بیان قابلیت های ژاوی قاصر است . هیچکس را نمی توان با او مقایسه کرد . "

خورخه والدانو : " اگر فوتبال را یک علم بدانیم ، باید گفت که ژاوی فرمول آن را پیدا کرده است . "

پپ گواردیولا : " امیدوارم بازیکنان از ژاوی یاد بگیرند ، همانطور که من عشق به فوتبال را از او آموختم . ژاوی آماتورترین و در عین حال ، حرفه ای ترین بازیکنی بود که دیده ام . "

سانتی کازورلا : " هرگز بازیکنی مانند ژاوی نخواهیم داشت . من خوش شانس بودم که در کنار او بازی کردم . "

خولن لوپتگی : " ژاوی فوتبال را تغییر داد و باعث شد که مردم به قابلیت های بازیکنان کوچک اندام ولی تکنیکی پی ببرند . "

خوان لاپورتا : " ژاوی نماینده ارزش های بزرگترین تیم تاریخ بارسلونا به شمار می رود . "

تیاگو آلکانتارا : " ژاوی شخصیتی ابدی است . او خود فوتبال است . "

کارلز پویول : " ژاوی موتور و مغز یکی از بهترین تیم های تاریخ بارسلوناست . "

یوهان کرویف : " اگر ژاوی روز بدی را سپری کند ، تیم بارسلونا هم نمی تواند بازی خوبی ارائه دهد . ریتم بازی در دست اوست . ژاوی بازیکن متفاوتی است . "

خوزبا اچه بریا : " فقط ژاوی می تواند هر 22 بازیکن زمین را به تکاپو وادار کند . ندادن توپ طلا به او ، توهین به فوتبال است . "

کارلوس مارچنا : " گفتن نکته ای جدید درباره ژاوی ، سخت است ولی او همیشه کاری می کرد که هم تیمی هایش بهتر بازی کنند . "

جمی کاراگر : " ژاوی بهترین بازیکن اسپانیایی در تاریخ فوتبال به شمار می رود و زیرک ترین هافبکی است که دیده ام . ما در فوتبال انگلستان چنین بازیکنانی نداریم . "

*اعظم فکوری

برچسب ها: ژاوی ، بارسلونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار