شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۵۳۱۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
دکتر بیژن حیدری داور بین المللی فوتبال ایران از خطرات ویروس کرونا می گوید
دکتر بیژن حیدری متخصص و جراح ارتوپدی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان است.وی در کنار کار طبابت داور بین المللی فوتبال است و قضاوتهای زیادی را در میادین فوتبال بین المللی و ملی انجام داده است. قضاوت بازی استقلال و پرسپولیس در لیگ امسال برای دومین بار به او سپرده شد تا به داوری در تاریخ فوتبال ایران بدل شود که دوبار دربی را سوت زده است. حیدری از جمله پزشکانی است که در سال 1396 قضاوت لیگ برتر را رها کرد و به مناطق زلزله زده رفت و به هموطنان زلزله زده کمک کرد و در همان برهه عکسی از او در رسانه ها منتشر شد که وی در اتاق عمل مشغول جراحی بود. حیدری به عنوان یک پزشک مثل سایر داوران در دو هفته ای که لیگ برتر بدون تماشاگران برگزار شد با وجود خطرات شیوع ویروس کرونا دست به سوت شد و در خدمت فوتبال بود.

متولد اسدآباد همدان

- دکتر بیژن حیدری داور بین المللی فوتبال ایران متولد 25 مهرماه سال 1359 در شهر اسدآباد همدان است.-وی در ابتدا می گوید: تا کلاس سوم راهنمایی در زادگاهم زندگی می کردیم و سپس از آغاز دوره دبیرستان راهی همدان شدیم. در سال 1378 هم در رشته پزشکی دانشگاه بوعلی همدان قبول شدم. تا سال 1388 در بیمارستان بعثت همدان به عنوان پزشک اورژانس مشغول به فعالیت بودم اما از سال 89 برای ادامه تحصیل در رشته تخصصی ارتوپدی در دانشگاه علوم پزشکی ایران قبول شدم. بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه در سال 1993 به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان فعالیتم را آغاز کردم.

-دکتر حیدری ادامه داد: از زندگی در همدان کاملا راضی هستم و این رضایت من در حالی شکل گرفته است که به دلیل سفرهایم اگر در تهران باشم از خیلی مشکلات راحت می شوم. در سه چهار سال اخیر هم پیشنهاد حضور در هیات علمی چند دانشگاه علوم پزشکی را به من دادند اما در نهایت نپذیرفتم. من اینجا راحت هستم و ارتباطات خوبی دارم و با آرامش و آسایشی که وجود دارد دلم نمی خواهد همدان را ترک کنم.

جای مطالعه دروس ،بازیهای جام جهانی را تحلیل می کردم

- داور آخرین دربی پایتخت فلاش بکی به گذشته زد و از علت نحوه حضورش در به رشته پزشکی صحبت کرد و گفت:اولین سالی که برای کنکور اقدام کردم نتوانستم به نتیجه دلخواهم برسم و آن هم به دلیل برگزاری رقابت های جام جهانی بود. آن سال من هر شب بازی‌ها را دنبال می کردم و به جای خواندن و مرور مطالب درسی بازی ها را تحلیل می کردم. به همین دلیل در روز کنکور رشته هایی مانند زیست و شیمی را تا 70 و 80 درصد به درستی زدم اما وقتی نوبت به ریاضی رسید دیگر خوابم برده بود و به همین دلیل در اولین سال کنکور نتوانستم رتبه ای بهتر از رتبه 2000 به دست بیاورم. اما در سال بعد این رتبه را به عدد 570 ارتقا دادم و توانستم در رشته پزشکی وارد دانشگاه شوم.

سه قهرمانی در بسکتبال

- دکتر بیژن حیدری قبل از آن که وارد عالم فوتبال شود بسکتبالیست بود.خودش در این خصوص می گوید:قبل از فوتبال من بسکتبال را دوست داشتم و بازی می کردم. این علاقه از کلاس پنجم ابتدایی در اسدآباد همدان شروع شد و در مقطع راهنمایی هم ادامه داده شد اما در دوره دبیرستان در آن وقفه افتاد تا اینکه از زمان دانشگاه یک بار دیگر آن را از سر گرفتم و با تیم دانشگاه بوعلی در سه دوره المپیاد هم شرکت کردم. دو، سه مقام قهرمانی و البته دو بار کاپ اخلاق را هم برای این دانشگاه به دست آوردیم. البته باید این را هم بگویم که علاقه من به بسکتبال اصلا با علاقه ام به فوتبال و البته داوری اصلا قابل قیاس نبود.

مارکوس مرک آلمانی را دوست داشتم

-وی درباره الگوی فنی خود داوری می گوید: من از ابتدای داوری ام یک داور را دوست داشتم چرا که معتقد بودم از نظر عملکرد و رفتار و شخصیت اجتماعی خیلی به مارکوس مرک نزدیک هستم. اما بعد از آن دیگر هیچ داوری را به عنوان یک الگوی کامل نمی دانستم و اتفاقا هر داوری را در یک آیتم خاص مورد تحلیل قرار می دادم. یک داور در شجاعت، یک داور در دوندگی، یک داور در نوع خطاها را تحلیل می کردم.

-دکتر حیدری ادامه داد: در داوری سختی زیادی کشیده ام. من هم مانند خیلی از داوران شهرستانی برای این کار دشواری های فراوانی را به جان خریدم. یک نمونه خیلی کوچک آن اینکه اگر بخواهم برای قضاوت به سیرجان یا مسجدسلیمان یا خیلی جاهای دیگر که پرواز مستقیم ندارد بروم در ابتدا باید به صورت زمینی از همدان راهی تهران شوم و از آنجا با هواپیما به شهر مورد نظر برسم. در مجموع اگر برای هرکدام از داوران این عبور و مرور مثلا دو روز طول بکشد برای من سه روز طول می کشد.

جابجایی فوتبالیست ها با شیوع کرونا تهدیدی جدی است

-در حال حاضر ویروس کرونا تمام جوامع را درگیر خود کرده است.متاسفانه شیوع کرونا در جهان قربانی های زیادی گرفته است. حتی جامعه فوتبال را هم درگیر خود کرده است. دکتر بیژن حیدری درباره این که کرونا تا چه حدی ورزشکاران بخصوص فوتبالیست ها را هم تهدید می کند، می گوید:همین قدر که ویروس کرونا اجتماعات غیر ضروری و میهمانی‌ها و مراسم را تهدید می‌کند به همان اندازه می‌تواند رختکن و زمین فوتبال را هم تهدید کند اما نکته مهم در خصوص فوتبال این است که در مکان سر باز انجام می‌شود ضمن اینکه تماشاگران هم از حضور در مکان های فوتبال حذف شده‌اند. اگر بازیکنان فوتبال هم احساس می‌کنند که درگیر این ویروس شده‌اند باید از حضور در جمع و رختکن پرهیز کنند تا بازیکنان دیگر سلامتی‌شان به خطر نیفتد. این نکته را هم باید اضافه کنم مهم‌ترین چیزی که بازیکنان را در این امر تهدید می‌کند این است که آنها برای بازی‌های فوتبال باید جابه‌جا شوند و همین جابه‌جایی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد چون باید از وسایل عمومی استفاده کنند.حضور در مکان های عمومی که مشخص نیست افراد مبتلا به ویروس کرونا حضور دارند یا نه بیشترین خطر را برای بازیکنان فوتبال دارد که این نکته می تواند باعث نگرانی باشد.

برای پیشگیری به دیگران مشاوره می دهم

-وی ادامه داد:در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، پزشکان دلسوزی مثل آقای دکتر سیف و خانم هراتیان هستند که به آنها مشاوره می‌دهم. در فوتبال من فقط یک داور هستم. البته این را هم بگویم که در این مدت داوران زیادی با من تماس گرفتند تا من به عنوان دکتر بتوانم آنها را کمک کنم و توصیه پزشکی داشته باشم.

-داور بین المللی کشورمان اضافه کرد:اگر هر کس از من مشاوره پزشکی بخواهد در اختیار او قرار می‌دهم چون به عنوان یک پزشک مهم‌ترین چیز برایم سلامت افراد است. من در این شرایط که اکثر اهالی فوتبال دل نگران هستند به هر کس که خودش بخواهد مشاوره می دهم تا از این بیماری پیشگیری شود.

ورزشکاران از حضور در محیط های بسته خودداری کنند

-دکتر بیژن حیدری داور فوتبال کشورمان به ورزشکاران توصیه پزشکی کرد و گفت:وقتی یک ورزشکار فعالیت ورزشی دارد یعنی زمینه بیماری نداشته است. اکثر ورزشکاران زیر چهل سال هستند و بعید است که زمینه‌ای داشته باشند اما به هر حال باید مراقب باشند تا در معرض این ویروس قرار نگیرند. اما به هرحال باید تمام افراد جامعه مراقب خودشان باشند.من توصیه می‌کنم در محیط بسته قرار نگیرند. این محیط‌ها بیشتر افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد و از فعالیت جمعی خودداری کنند چون ممکن است بعضی‌ها ناقل این بیماری باشند.

برگزاری لیگ کم خطر نیست

-مهم ترین بحثی که این روزها بخصوص با ورود ویروس کرونا به کشور در جامعه فوتبال مطرح شده لغو بازیهای لیگ برتر است.موردی که از جانب بیشتر فوتبالیست های مطرح در رسانه های چاپی و تصویری بیان شد اما فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در پاسخ شان اعلام کردند که لیگ برتر برگزار می شود. دکتر حیدری دراین خصوص نظر خاصی ندارد ولی به عنوان یک علاقه مندان به فوتبال و فردی که در لیگ برتر مشغول بکار است، می گوید: من نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم چون من همانطور که گفتم یک داور هستم. برای خود من هم ابلاغ داوری بازی در لیگ آمد که به عنوان یک داور حاضر شده و کار خودم را انجام دادم اما این را باید بگویم که این کار کم خطر نیست و ما باید خطر این کار را بپذیریم.

کرونا در مکان های گرم ،عمرش 5 دقیقه است

-دکتر حیدری درباره برگزاری لیگ برتر بدون تماشاگران تا اطلاع ثانوی نیز عنوان کرد:من خودم بازی فوتبال بدون تماشاگر اصلاً برایم جذابیت ندارد. وقتی من به عنوان یک داور این احساس را دارم بازیکن تیمی که بخصوص هوادار دارد این حس اش بیشتر است اما به هر حال مسئولان فدراسیون هم به خاطر سلامت افراد چنین تصمیمی را گرفته‌اند.
-وی ادامه داد:ضمنا خطر آنفولانزا بیشتر است اما از نظر سرایت بیماری ویروس کرونا خطرناک است. این ویروس حدود دو روز می‌تواند در مکان‌های سرد زنده بماند و باعث خطر شود در حالی که در مکان‌های گرم عمر این ویروس فقط 5 دقیقه است. به همین دلیل است که مکان‌های سردسیر بیشتر از گرمسیر در معرض خطر هستند چون تفاوت زنده ماندن این ویروس زیاد است. اگر این ویروس در خرداد ماه می‌آمد این همه خطر نداشت چون ظرف چند دقیقه می‌مرد و از بین می رفت.

خطرناک است اما باید انجام وظیفه کرد

-وی ادامه داد:من در فوتبال فقط یک داور هستم نه پزشک. به همین دلیل وظیفه‌ام است که کارم را به نحو احسن انجام دهم. همانطور که گفتم کار خطرناکی است اما باید انجام وظیفه کرد. هر کس هم که از من به عنوان پزشک کمک بخواهد به او کمک می‌کنم اما این را هم بگویم من یک جراح هستم و در این موارد بیشتر دکتر متخصص عفونی می‌تواند افراد را کمک و همراهی کند. امیدوارم که همه جامعه ما در سلامت باشند و این مشکل به زودی حل شود. این اطمینان را هم دارم اگر افراد با آگاهی نسبت به این بیماری وارد ورزش شوند کمتر خطر آنها و جامعه را تهدید می کند.

پزشکان هم برای هم کری می خوانند

-علاقه مندان به فوتبال در بیشتر مشاغل حضور دارند و برای یکدیگر کری می خوانند.بیژن حیدری دراین باره بخصوص در جامعه پزشکی می گوید:به مانند اغلب هواداران فوتبال در میان پزشکان هم کری خوانده می شود و من هم اغلب نظاره گر این کری خواندن ها هستم. مثلا گاهی اوقات این کری ها در اتاق پزشکان به بالاترین حد خود می رسد و حتی درباره نوع قضاوتم در دیدار یکی از سرخابی ها سوالات زیادی مطرح می شود. سوالاتی که شاید تعداد زیادی از آنها بیشتر به اینکه چرا در آن صحنه اخطار دادی؟ و یا چرا فلانی را اخراج کردی؟ یا واقعا آن صحنه آفساید بود که سوت زدی؟ و سوالات فراوان دیگر. آنها حتی در برخی از کری هایشان می خواهند من را هم شاهد بگیرند اما وقتی بی اهمیتی من را می بینند از این کار پشیمان می شوند.

-وی ادامه داد:سخت ترین دیداری که تا الان قضاوت کرده ام از نظر جو بازی به دیدار دو تیم نفت مسجدسلیمان و سپیدرود رشت از بازی آخرین بازی های لیگ هفدهم بر می گردد. آن دیدار در مسجدسلیمان برگزار می شد و هر دو تیم هم از نامزدهای سقوط بودند. فشار هواداران مسجدسلیمانی برای نتیجه گیری این تیم بسیار زیاد بود و از طرفی سپیدرودی ها هم نمی خواستند بیفتند. در کل آن روز، سخت ترین روز زندگی ورزشی من بود.

اغلب تعطیلات کنار خانواده نیستم
-حیدری اضافه کرد:من هر کاری را شروع می کنم باید تا آخر بروم در غیر اینصورت فکر می کنم شکست خورده ام و به همین دلیل هم هیچوقت داوری را کنار نمی گذارم. این تصمیم از سوی من و خیلی از داوران مانند من در حالی گرفته می شود که از نظر زمانی خانواده هایمان بسیار تحت فشار هستند. اغلب تعطیلات را به دلیل حضور در بازی های مختلف در کنار خانواده هایمان نیستیم و همین باعث می شود تا از نظر زمانی خانواده هایمان بسیار اذیت شوند
.

مهم ترین آرزویم حضور در جام جهانی است

-داوران هم مثل فوتبالیست ها آرزوهای بزرگ دارند. مثل حضور در جام جهانی و لیگ قهرمانان که هر فوتبالیستی دوست دارد در این رویدادها حاضر شود و جو حاکم در آن را تجربه کند. بیژن حیدری هم آرزوهای بزرگی دارد که در این باره می گوید: آدم جاه طلبی هستم و به همین دلیل سعی می کنم هیچ گاه از کاری که آغاز می کنم پا پس نکشم. اگر روزی ببینم که درجا می زنم خودم بدون اینکه کسی بخواهد به من خسته نباشید بگوید کنار می روم. مهمترین آرزویم در داوری این است که در مسابقاتی جهانی شرکت کنم، مسابقاتی که برایم فرقی نمی کند در چه رده ای باشد.

-دکتر حیدری ادامه است: برای حضور در جام جهانی هم باید واقع بین بود. در حال حاضر 39 ساله هستم و می دانم که فغانی گزینه ایران در جام جهانی بعدی خواهد بود. با این حساب می دانم که به این بازی ها نخواهم رسید. در ماه های اخیر در بازی های مقدماتی جام جهانی قضاوت کردم. فعلا هم برای دو بازی بین المللی به من ابلاغیه داده شده است. اولین ابلاغ در بهمن ماه برای لیگ قهرمانان آسیا در ژاپن و به عنوان داور چهارم، دومین ابلاغ در اسفند ماه و برای رقابت های afc cup در سنگاپور است.

پیام زودتر از من شروع کرد

-او میهمان پیام حیدری داور حاضر در لیگ برتر است که سابقه قابل توجهی در قضاوت دارد. دکتر حیدری درباره برادر خود می گوید:بین من و پیام، او زودتر از من کار داوری را آغاز کرد. اگر پیام به دلیل گرفتن مدرک درجه سه داوری از نظر سن و سال دچار مشکل نمی شد خیلی زودتر از این ها می توانست درجات ملی و بین المللی خود را به دست بیاورد اما در این اتفاق نسبت به وی کاملا اجحاف شد چرا که در آن دوران قانون این بود که هرکسی برای گرفتن مدرک درجه سه داوری باید 17 سال داشته و یا حداقل مدرک دیپلم را داشته باشد. متاسفانه از این دست اتفاقات در داوری همدان بسیار افتاد که باعث شد هم من و هم پیام درجا بزنیم. خداراشکر در این سال ها دیگر اوضاع خیلی تغییر کرده است و برای داوران اوضاع کاملا بهتری به وجود آمده است.

-حیدری اضافه کرد:خیلی از بازیکنان در حین بازی من را با پیام اشتباه می گیرند و وقتی تصمیمی می گیرم به من با نام پیام اعتراض می کنند. بارها شده که می خواهم دیداری را سوت بزنم پیام به من زنگ می زند و می گوید بیژن! تو را به خدا اشتباه نکن حوصله ندارم نصفه شب تا صبح به من زنگ بزنند و به بازی اعتراض کنند!

*کیوان طباطبایی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد روحانی از تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
0
ممنون عالی بود .درود بر دکتر حیدری داور خوب و باسواد فوتبال و بروبچه های کیهان ورزشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها